Fundacja "Mały Wielki Krok"

Najczęstsze sygnały opóźnień motorycznych u dzieci 0–7 lat – co warto zauważyć?

Najczęstsze sygnały opóźnień motorycznych u dzieci 0–7 lat – co warto zauważyć?

Rozwój motoryczny dziecka jest procesem ciągłym i dynamicznym. Każdy maluch ma własne tempo, jednak istnieją pewne kamienie milowe i wzorce ruchowe, które stanowią fundament prawidłowego rozwoju. Wczesne zauważenie ewentualnych trudności odgrywa ogromną rolę – im szybciej dziecko otrzyma odpowiednie wsparcie, tym mniejsze ryzyko utrwalenia się nieprawidłowych nawyków ruchowych i wynikających z nich problemów w przyszłości.

Podczas konsultacji fizjoterapeutycznych realizowanych w ramach projektu Wsparcie na starcie, specjaliści skupiają się nie tylko na tym czy dziecko osiąga kolejne etapy rozwoju, ale przede wszystkim w jaki sposób to robi. Jakość ruchu, symetria oraz sposób przechodzenia między pozycjami często mówią więcej niż sam fakt, że dziecko np. już chodzi lub siedzi.


Dlaczego wczesna obserwacja ma znaczenie?

Pierwsze miesiące i lata życia to czas intensywnego kształtowania układu nerwowego. Jeśli w tym okresie pojawiają się trudności z koordynacją, napięciem mięśniowym czy równowagą, mogą wpływać na:

  • późniejszą naukę chodzenia i biegania,
  • rozwój mowy (motoryka orofacjalna jest powiązana z napięciem posturalnym),
  • umiejętności szkolne—pisanie, rysowanie, koncentrację,
  • relacje z rówieśnikami (dzieci mniej sprawne unikają zabaw ruchowych),
  • pewność siebie i samodzielność.

Z tego powodu podczas konsultacji fizjoterapeuci oceniają nie tylko aktualne możliwości dziecka, ale również ryzyko przyszłych trudności.


Najczęstsze sygnały, które mogą wskazywać na opóźnienia motoryczne

Poniższe objawy na konsultacjach pojawiają się regularnie. Nie każdy z nich od razu oznacza poważny problem, ale zawsze warto skonsultować je ze specjalistą.


1. Brak obrotów do 6. miesiąca życia

Obroty to jeden z pierwszych ważnych kamieni milowych. Jeśli dziecko:

  • nie obraca się w żadną stronę,
  • obraca się tylko w jedną stronę (asymetria),
  • wyraźnie unika aktywności na brzuchu,

może to świadczyć o nieprawidłowym napięciu mięśniowym, słabej kontroli posturalnej lub asymetrii.


2. Asymetria ułożeniowa lub ruchowa

Rodzice często opisują ją tak:

  • „ucieka na jedną stronę”,
  • „przekrzywia główkę”,
  • „częściej podpiera się jedną ręką”,
  • „obraca się tylko w jedną stronę”.

Długotrwała asymetria może wpływać na rozwój kręgosłupa, sposób czworakowania czy późniejszą postawę ciała.


3. Brak pełzania lub czworakowania

Choć zdarza się, że niektóre dzieci pomijają te etapy, dla wielu jest to sygnał, że rozwój motoryczny nie przebiega harmonijnie. Ten etap:

  • buduje skrzyżowaną pracę półkul mózgowych,
  • wzmacnia mięśnie brzucha i grzbietu,
  • uczy koordynacji ruchów naprzemiennych (ważnej m.in. przy czytaniu i pisaniu).

Pomijanie czworakowania często obserwujemy później u dzieci z trudnościami posturalnymi lub z obniżonym napięciem mięśniowym.


4. Trudności z utrzymaniem równowagi

Rodzice często zgłaszają:

  • dziecko szybko przewraca się podczas zabawy,
  • nie lubi zabaw związanych z ruchem (huśtawki, bieganie, skakanie),
  • ma problemy z jednonożnymi aktywnościami (stanie na jednej nodze, wskakiwanie).

Równowaga to fundament bezpieczeństwa ruchowego – jej zaburzenia mogą wpływać na całą aktywność dziecka.


5. Częste potykanie się i upadki

O ile młodsze dzieci naturalnie przewracają się dużo, o tyle u przedszkolaków powtarzające się potykania może oznaczać:

  • słabą kontrolę środka ciężkości,
  • problemy z koordynacją,
  • osłabienie stóp lub nieprawidłowe ich ustawienie,
  • niewystarczającą stabilizację tułowia.

Na konsultacjach często diagnozuje się wtedy również płaskostopie, koślawość kolan czy koślawość pięt.


6. Niechęć do aktywności ruchowej

Jeśli dziecko „nie lubi ruchu”, jest ostrożne, lękliwe lub unika zabaw na placu zabaw, może to świadczyć o trudnościach z:

  • planowaniem ruchu,
  • przetwarzaniem sensorycznym,
  • słabą siłą mięśniową lub obniżonym napięciem.

Wbrew pozorom dziecko unikające ruchu wcale nie jest „spokojniejsze” – ono często walczy o równowagę.


7. Nadmierna męczliwość

Szybkie męczenie się podczas zabawy, spaceru czy aktywności rówieśniczych może wskazywać na:

  • obniżone napięcie mięśniowe,
  • słabą stabilizację centralną,
  • niewystarczającą siłę mięśniową,
  • problemy z koordynacją.

Takie dzieci często też „wiszą” na rodzicu, siedzą w pozycjach odciążających, nie lubią dłuższej aktywności.


Kiedy zgłosić się na konsultację?

Zawsze, gdy rodzica coś niepokoi – intuicja rodzicielska bywa najlepszym sygnałem alarmowym.
Do fizjoterapeuty warto zgłosić się, jeśli:

  • dziecko osiąga kamienie milowe później niż rówieśnicy,
  • ruchy są sztywne, gwałtowne lub przeciwnie — zbyt wiotkie,
  • utrzymuje się asymetria,
  • dziecko ma trudności na placu zabaw,
  • ma nieprawidłową postawę ciała,
  • często się przewraca.

Konsultacja pozwala ocenić aktualny stan dziecka, zapobiega utrwalaniu się nieprawidłowych wzorców i daje rodzicom jasne wskazówki, jak wspierać dziecko na co dzień.


Wczesne wsparcie to większe szanse na harmonijny rozwój

W projekcie Wsparcie na starcie szczególną uwagę przykładamy do profilaktyki. Wczesne reagowanie nie tylko ułatwia poprawę jakości ruchu, ale też zwiększa pewność siebie dziecka, wspiera rozwój poznawczy i społeczny.

Każde dziecko ma potencjał do harmonijnego rozwoju — czasem potrzebuje tylko profesjonalnej obserwacji i odrobiny wsparcia.